Others: 25 reisweetjes..

myanmar

Op meerdere blogs, zoals bij Annika van Meerreislust, Travellifestyle  en Sandra van Travelbysan  zag ik deze posts al voorbij komen, erg leuk om van iedereen te lezen! Hieronder lees je 25 reisweetjes over mij!

Nummer één
Op mijn 17e ben ik twee weken op uitwisseling geweest naar Rusland. Mijn middelbare school had een verplicht uitwisselingsprogramma waarbij je kon kiezen uit bestemmingen in Frankrijk, Spanje, Italië en Rusland. Ik was wel in voor wat avontuur en de eerste drie had ik tijdens vakanties al eens bezocht, dus ik besloot voor Rusland te gaan. Het was een geweldige ervaring om twee weken lang bij een Russisch gezin te wonen, daar naar school te gaan, Moskou te bekijken, te voelen hoe koud -40 is, de meest vreemde gerechten voorgeschoteld te krijgen en het echte Russische leven mee te maken.

Nummer twee
In totaal heb ik 36 landen bezocht. Daarbij heb ik de landen die ik als écht klein meisje bezocht en waar ik me niets van herinner niet meegeteld (Zweden, Noorwegen en Denemarken).

Nummer drie
Na de middelbare school heb ik een aantal weken door Australië gereisd. Het was niet mijn eerste bezoek aan Australië (ik heb er familie wonen), maar daardoor niet minder bijzonder. Na twee weken Sydney en een week Melbourne ben ik van Brisbane met een Greyhound bus naar Cairns gereisd. Het was een prachtige reis en tijdens deze reis is reislust pas echt aangewakkerd.

Nummer vier
Amper 3 dagen nadat ik terug was van mijn backpack avontuur in Australië startte ik met mijn studie Psychologie aan de UvA. Echter bleef de zin naar het reizen knagen waardoor ik in december besloot een pauze in te lassen en eerst een paar maanden vrijwilligerswerk te doen in Thailand.

Nummer vijf
De reisbestemming waar ik het meest over getwijfeld heb is Myanmar. Een paar medestudenten uit Taiwan waren van plan een kleine twee weken door Myanmar te reizen en na wat rondjes google twijfelde ik een beetje. Op verschillende sites stonden felle reacties van mensen die het reizen naar Myanmar afraadden doordat er mensenrechten geschonden werden en je door een bezoek aan het land vooral de militaire junta zou steunen (doordat inkomsten uit toerisme direct aan hen afgedragen moesten worden). Het merendeel van deze verhalen waren ook uit de tijd dat de junta er nog zat, en toen wij gingen waren deze net een jaar niet meer aan de macht. Daarnaast haalde het argument dat de bevolking alleen uit zijn isolatie kon komen door het bezoek van en interactie met toeristen (en de prachtige foto’s van het land) mij over om te gaan. Achteraf is het een van mijn favoriete reizen!

Nummer zes
Het langste dat ik ooit van huis geweest ben is iets meer dan 6 maanden. In die tijd studeerde ik aan National ChengChi University in Taiwan (exchange programma vanuit de UvA). Ik volgde daar het International MBA programma als aanvulling op mijn master Business Studies in Nederland.

Nummer zeven
Dit is ook de tijd waarin de meeste verschillende trips maakte in de kortste tijd: op weg naar Taiwan was ik twee weken in Thailand, toen vloog ik door naar Taiwan, waar ik in de weekenden/vakanties naar Zuid-Korea en de Filipijnen ging (en veel van Taiwan zelf zag). Na afloop van het semester ben ik in Myanmar (met een aantal anderen), weer in Thailand en tot slot in Cambodja geweest (alleen).

Nummer acht
De meest chaotische trip was de terugweg van Zuid-Oost Azië naar Nederland. Vanuit Siem Reap pakte ik de bus naar Bangkok. Vanuit Bangkok vloog ik naar Taipei waar ik mijn spullen ophaalde (deze vlucht stond al én ik had geen zin om met bagage van 6 maanden door Myanmar, Thailand en Cambodja te reizen). Daar pakte ik het vliegtuig naar Amsterdam, maar niet voordat we een stopover van een paar uur in Bangkok maakten.

Nummer negen
Ik heb 1x business class gevlogen en 1x premium comfort met Arke, en het was echt geweldig! Wat een luxe en wat kom je uitgerust aan op je bestemming! Echt heerlijk.. Toen ik na mijn vrijwilligerswerk in Thailand terug naar huis vloog werd vanwege overboeking geupgrade naar business class. Op de heenweg naar Curaçao (afgelopen zomer) bleek dat we premium comfort tickets hadden voor de heenweg, heel relaxed!

Nummer tien
Op de een of andere manier is mijn bagage echt al meerdere keren niet aangekomen op de bestemming. Zo hebben we het onder andere de eerste paar dagen in Sydney zonder onze eigen spullen moeten doen, was ik 5 dagen met mijn ouders in New York zonder koffers en heeft mijn tas een flinke wereldreis gemaakt voor hij een paar dagen later bij mij afgeleverd werd in Bangkok.. Daarnaast heb ik het nog een paar keer gehad dat mijn tas later op de dag of de volgende dag bezorgd werd.

Nummer elf
Mijn eerste kennismaking met Afrika was tijdens een rondreis in Marokko. Het is natuurlijk wel Afrika, maar toen ik in Tanzania (en Zanzibar) was had ik pas het idee écht in Afrika te zijn.

Nummer twaalf
Het continent waar ik nog niets van gezien heb is Zuid-Amerika. Ik zou er supergraag eens heen gaan, vooral Argentinië en Brazilië trekken me heel erg. Ook Nicaragua en Panama staan hoog op mijn lijstje.

Nummer dertien
Een van de meest dichtbij zijne landen waar ik nog nooit geweest ben zijn Portugal en Ierland! Daar moet dus maar gauw verandering in komen..

Nummer veertien
Ik wil nog heel graag een keer naar IJsland. Lijkt me zo’n indrukwekkend en wijds land.

Nummer vijftien
Ook een bezoekje aan de Saimaa meren in Finland en de hoofdstad Helsinki staat hoog op mijn lijstje. Ik hoop er snel eens naartoe te gaan. Naar de Saimaa meren omdat mijn naam (en dat van mijn broertje) er vandaan komt en naar Helsinki omdat het me een leuke stad lijkt.

Nummer zestien
De landen die ik het meest bezocht heb zijn Frankrijk en Spanje. Vrienden van mijn ouders wonen in Frankrijk en daar gingen we tijdens mijn jeugd minimaal 3x per jaar naartoe (eerste jaren Dordogne, later de Cote d’Azur). Maar ook op latere leeftijd blijft Frankrijk een favoriet, vooral Parijs:):) In Spanje zijn we vroeger ook veel geweest, ook ben ik hier later zelf een aantal keer naartoe gegaan (meerdere keren Barcelona, Sevilla, Alicante en Valencia).

Nummer zeventien
Ik ben een enorme light traveller; heb er een hekel aan om veel spullen mee te moeten sjouwen en mn hele tas door te moeten ploegen voor ik iets kan vinden.

Nummer achttien
Mijn favoriete travelguide is de Lonely Planet. Voor iedere verre trip schaf ik er één aan. Momenteel staat er 1 ongebruikte Lonely Planet in mijn kast: die van China. Ik was van plan om na mijn studie in Taiwan een maand door China te reizen en kreeg daarom voor mijn verjaardag de LP van China, maar uiteindelijk ben ik (voornamelijk vanwege het weer en uiteindelijk ook door het plan van Myanmar) niet in China terechtgekomen. Deze LP staat nu dus te verstoffen; gauw verandering in brengen!

Nummer negentien
Op al mijn reizen neem ik altijd eten mee vanuit Nederland. Sultana’s, stroopwafels, speltcrackers en gemengde noten zijn favoriet (al weet ik niet of je die laatste overal mee naartoe mag nemen, in Australië zijn ze bijvoorbeeld erg streng).

Nummer twintig
Nog een travel essential is voor mij m’n slaapmasker, dat zorgt ervoor dat ik echt altijd en overal in slaap kan vallen als ik wil!

Nummer eenentwintig
In de loop der jaren heb ik heel wat reisdagboekjes volgeschreven. 7 om precies te zijn. Op iedere langere reis houd ik een reisdagboek bij. Ik koop niet voor iedere reis een nieuw dagboek maar schrijf gewoon door totdat het vol is.

Nummer tweeentwintig
Ik ben twee keer in de U.S. geweest, beide keren met mijn ouders voor een rondreis. We hebben daarbij onder andere Chicago, San Fransisco, Seattle, New York, Michigan, Kentucky en een stukje van Victoria, Canada gezien.

Nummer drieentwintig
Mijn eerste kennismaking met Azië was een paar dagen Hong Kong, op de terugweg vanuit Australië. Ik vond het gelijk een gave stad en wist dat ik graag meer van Azië zou willen zien.

Nummer vierentwintig
Een van de plekken dat een grote indruk op me gemaakt heeft was een bezoek aan Bosnië-Herzgovina. Mijn ouders besloten dat ze het belangrijk vonden dat we ook eens wat anders zouden zien en dus reden we vanuit ons vakantieadres in Kroatië voor een dagje de grens over in Bosnië-Herzgovina, naar plaatsje Bihać. Onderweg naar die plaats reden we door allerlei verlaten dorpjes waarbij in sommige huizen de kogel gaten er nog in zaten. Door Bihać liepen overal blauwhelmen van de VN, heel apart om mee te maken.

Nummer vijfentwintig
Ik ben vrij goed in het onthouden van de weg, als ik ergens één keer eerder geweest ben weet ik de weg blindelings terug te vinden (ook op plekken waar ik jaren geleden voor het laatst was) en ook op plekken waar ik voor het eerst kom weet ik oriëntatiepunten vrijwel gelijk te vinden. Kaartlezen gaat me ook redelijk goed af, het komt dan ook niet vaak voor dat ik ergens verdwaal. Dit zijn twee dingen waarover mijn vriend zich keer op keer weer verbaast;)

Ik geef de tag graag door aan Tessa van ReiZenZo, ben benieuwd naar jouw 25 weetjes Tessa!

Let's travel and see

6 Comments

1. Leuk om je direct te leren kennen, want ik kende je blog nog niet. Wat heb je onwijs veel prachtige landen bezocht, 36! Bijzonder dat je ouders je meenamen naar het oorlogsgebied, vast erg leerzaam om ook een andere kant mee te krijgen. Je maakt me wel nieuwsgierig naar je favoriete land tot nu toe. Ierland & Portugal staan ook hoooog op m’n wishlist!

• Dankje! Ik vond het toen best wel eng eigenlijk, maar achteraf wel heel bijzonder. Favo land is lastig.. Ik vond Myanmar heel bijzonder, de Filipijnen super gaaf, Taiwan geweldig omdat ik het land goed heb leren kennen maar bijvoorbeeld Marokko vind ik ook geweldig, zo’n kleurrijk land!

• Jaa ik zag het al, erg leuk om te lezen! En inderdaad, 25 is best een hoop;)