Tanzania deel 1

11Tanzania was niet mijn eerste keer in Afrika (ik had daarvoor al twee keer door Marokko gereisd) maar toch voelde een bezoek aan Tanzania als mijn eerste kennismaking met het échte Afrika. Vandaag lees je over het eerste deel van mijn reis door Tanzania in Dar es Salaam, Arusha en Serengeti National Park. Later volgt een post over een bezoekje aan een Masai-dorp en de Ngorognoro Crater. Eerder schreef ik al over Zanzibar, wat we na de Ngorognoro Crater bezochten.

Dar es Salaam

Op dag 1 in Dar es Salaam voelde het wat onwennig. De hoofdstad van Tanzania staat er om bekend dat het een onveilige stad is met veel criminaliteit en dat er voor toeristen niet veel te zien is. Op straat waren we voortdurend de enige westerlingen en overal werden we aangestaard en aangesproken, niet heel relaxed als je de nacht ervoor amper geslapen hebt vanwege een nachtvlucht en opzoek bent naar een ATM om geld op te nemen en dus met een hoop geld op zak over straat gaat. Gelukkig hadden we verder voor de eerste dag als enige opdracht om bustickets naar Arusha voor de dag erna te regelen. Na een lange zoektocht waarbij we van hot naar her werden gestuurd, vonden we uiteindelijk de ticketoffice op letterlijk nog geen 5 minuten lopen vanaf ons hotel.

0.1

1.2

1.3

Dar es Salaam – Arusha

1.4

3.0

3.1

Arusha

Arusha is de uitvalbasis voor het maken van een safari in het Serengeti National Park en de Ngorongoro Crater en daardoor wordt Arusha in tegenstelling tot Dar es Salaam door veel toeristen bezocht. Wij hebben de stad uitgebreid kunnen bekijken doordat we 2 dagen de tijd hadden voordat onze tour naar Serengeti en Ngorongoro begon. Ik vond Arusha een leuk stadje, veel vriendelijker en kleinschaliger dan Dar es Salaam met een aantal leuke markten en eettentjes. We verbleven in Hotel Flamingo, wat zeker een aanrader was.

3.2

3.3

3.4

3.5

4.1

Arusha – Serengeti

7.1

Serengeti National Park

De tour door het Serengeti National Park was een hele bijzondere. Er zijn onwijs veel mooie dieren en prachtige zonsondergangen te zien: een unieke ervaring. S’avonds sliepen we in een tentje, wat voor mij het safari gevoel helemaal compleet maakte. Het kampeerterrein was midden in het park en was niet afgesloten met een hek, s’nachts hoorde je dan ook allerlei dieren voorbij komen. Achteraf bleek dat zelfs een leeuw ons kamp bezocht had, eng idee maar heel gaaf! Tijdens onze safari hebben we heel veel dieren gezien, soms waren we de enige jeep in de buurt, op andere momenten stond er een auto of 5 te kijken naar de dieren. Uiteindelijk hebben we alle (!!) dieren die er zitten gezien, behalve de neushoorn.

12.1

14.12

14.14

16.1

Na de safari door Serengeti zijn we via een Masai-dorp naar de Ngorongoro Crater gereden, waar we een nacht sliepen en de volgende dag de krater bezochten. Vanwege de hoeveelheid foto’s heb ik de Tanzania blogpost opgeknipt in twee delen, het tweede deel volgt volgende week!

Ben jij wel eens op Safari geweest?

Let's travel and see

12 Comments

1. Aaah die dieren! Zo gaaf! Een safari doen staat zeker weten nog op m’n bucket list. En die foto van de mevrouw met de koffer op haar hoofd. Moest er even om gniffelen.

• Haha ja die is grappig he.. Stond langs de kant van de weg en m’n vriend was al een foto aan het maken, stond zij erop;)

2. Leuk om je verslag te lezen over Tanzania Saimi. Ik ga er zelf heen op de fiets de komende maanden. Vertrek in Zuid-Afrika en dan via Swaziland en Mozambique naar Tanzania. Uiteindelijk vlieg ik terug uit Nairobi. Ben benieuwd naar deel 2 van je verslag.

• Ja wat een avontuur, heel gaaf (maar ook enorm zwaar!)! Ik ben benieuwd naar jullie verhalen, en ga nog een donatie doen!

3. Schitterend verslag! Volgens mij weet je na een tijdje niet meer waar je moet kijken. Een leeuw, een aap op een paaltje, olifanten. Ja, de neushoorn heb je dan gemist, maar je kunt niet alles hebben. En je moet soms ook een reden hebben om weer terug te gaan, haha :-)

4. Wat leuk om eindelijk een verslag met een duidelijk tijdsschema te zien. Ik zit met mijn vriend te denken naar Tanzania te gaan en vroeg me nog iets af: heb je de safari’s zelf gedaan, dus een auto gehuurd?
    Uit eigen ervaring (Kameroen en Zuid-Afrika) is een safari zo anders als je zelf mag rijden.