My travels: We’re back!

We're back

Xin Chao*! Na 11 verschillende slaapplekken, 9 verschillende vliegtuigen (we hadden een stop-over volle reis;)) en 3 landen aangedaan te hebben is de vakantie over! Jammer maar helaas, maar we kijken terug op een onwijs gave tijd! Vietnam is een prachtig mooi land met onwijs vriendelijke mensen, iets dat me keer op keer weer doet verbazen in Azië en ook zeker van toepassing is op Vietnam. Vandaag, nog geen 4 uur nadat we geland zijn op Schiphol een algemene post over onze reis. Aparte posts volgen uiteraard in de komende tijd!

We’re back!

Zoals je wellicht (hier en hier) gelezen hebt wisten we tijdens het boeken van de tickets nog niet precies waar we naartoe wilden. Zou het Laos, Vietnam of toch nog een keer Cambodja worden? Het was nogal onzeker en de ticketprijzen bleven maar stijgen. Vandaar dat we ervoor kozen een ticket naar Bangkok te boeken en vanaf daar eventueel verder te vliegen naar een andere bestemming. Al een tijdje stond een tussenstop in Dubai op ons lijstje en ik vond een ticket waarbij dat mogelijk was, ideaal dus! En zo stonden wij op zondag 21 december op Schiphol om het vliegtuig naar Dubai te pakken. Na een vertraging van zo’n 3 uur door een technische storing vertrokken we naar dit Arabische Emiraat.

Dubai

Op onze eerste dag in Dubai heb ik een photo diary bijgehouden, waar je binnenkort meer over leest. Zo maakten we kennis met de hysterisch grote shopping malls van Dubai (Dubai Mall en Mall of the Emirates), bekeken de Burj al Arab van een afstandje en bezochten Souk Madinat Jumeirah. We waren onder de indruk van de Dubai Marina en de Walk, bezochten de fontijnshow bij de Burj Khalifa en waren nog meer onder de indruk van de hoogte van dit bouwwerk.

De volgende dag vertrokken we naar het oudere gedeelte van Dubai, voor de Gold Souk en de Old Souk. We vonden het erg leuk om ook dit gedeelte van Dubai gezien te hebben: wat een contrast tussen het nieuwe, groots opgezette en met glimmende nieuwe gebouwen volgeplempte Dubai en het oudere, knussere en voor mijn gevoel meer Arabische gedeelte van Dubai. Op de tweede dag ging onze vlucht rond een uur of 4, dus erg veel tijd hadden we die dag niet. Toch hebben we het idee dat we in krap twee dagen een hoop van Dubai gezien hebben, zonder enorm te haasten.

Bangkok

Die avond kwamen we laat aan in Bangkok, en wat is het iedere keer weer leuk om in deze stad te zijn! Na onze spullen gedumpt te hebben in ons hotel liepen we Khao San Road nog even op om een hapje te eten en een cocktail te drinken. De volgende dag wandelden we rustig richting de Wat Pho en pakten we de watertaxi terug naar ons hotel. Na nog even wat gegeten te hebben gingen we richting Don Mueang, wat in de spits van BKK nog een stressvolle aangelegenheid was (we hebben er zo’n 1:45 minuten over gedaan!). Gelukkig waren we toch nog op tijd en zaten we op kerstavond in het vliegtuig naar Ho Chi Minh City.

Ho Chi Minh City

Na op de eerste dag wat sightseeing gedaan te hebben ontmoeten we een vriendin van mij en haar vriend bij de Ben Thanh market. Zij zijn bezig met een Aziëreis en we zijn toevallig beiden met kerst in HCMC, super leuk! We besluiten om samen een tweedaagse tour naar de Mekong Delta voor de volgende dagen te boeken. Bij de Mekong Delta tour zien we het leven op het water, wat zeker een must see is tijdens een reis door Vietnam. Meer over de Mekong Delta volgt in aparte posts. Na de verhalen van mijn vriendinnetje en een nauwkeurige inspectie van de Lonley Planet besluiten we bij terugkomst in HCMC dat we genoeg hebben aan 1x 16u in een slaapbus bus en gaan we opzoek naar vliegtickets tussen Hoi An en Phu Quoc. Daarnaast moeten we helaas Dalat van ons lijstje schrappen omdat we anders bang zijn teveel te moeten haasten tijdens onze trip.

Mui Ne

De volgende dag vertrekken we naar Mui Ne, een plek waar ik graag naartoe wil vanwege de kust en de prachtige zandduinen. De zandduinen stellen zeker niet teleur maar het dorpje Mui Ne is nog me iets teveel op Russen gericht, iets wat in Nha Trang kennelijk nog veel erger moet zijn, dus ik ben blij dat we daar niet daartoe gegaan zijn!

Hoi An

Vanuit Mui Ne pakken we de sleeperbus naar Hoi An en wat een ellende is dat! De bus van Mui Ne naar Nha Trang duurt 6 uur maar zit propvol, is vies en oud en de airco doet het niet. Een heerlijk vooruitzicht voor de nachtbus tussen Nha Trang en Hoi An, not! Uiteindelijk blijkt deze vele malen nieuwer en ruimer te zijn en valt de rit ons 100% mee. In Hoi An vieren we Oud en Nieuw en blijven relatief lang hangen, wat een leuk stadje is dit! Over Hoi An komen aparte blogpost: ik heb hier zoveel over te vertellen!

Phu Quoc

Vanuit Hoi An vliegen we via HCMC op de verjaardag van mijn vriend naar Phu Quoc. Het boeken van een hotel voor op het eiland viel ons nogal tegen, het aanbod was er klein en de prijzen waren soms wel 3x hoger dan we gewend waren uit andere delen van Vietnam. Uiteindelijk boekten we iets voor 2 nachten wat ietwat afgelegen was met met ons scootertje prima te doen. Na die twee nachten verkasten we naar het prachtige en onlangs geopende Bai Sao op Sao Beach, echt een droomlocatie! Op Phu Quoc deden we niet veel meer dan zonnen, zwemmen, uitrusten en wat rondscooteren, echt top om de vakantie mee te eindigen.

Cu Chi tunnels

Voordat we terugkeren naar Bangkok hebben we nog een nacht en volledige dag in HCMC, die we besteden bij de Cu Chi tunnels, een verschrikkelijk overblijfsel van de Vietnam oorlog en heel indrukwekkend om te zien. Het kruipen door de kleine tunnels bezorgde me klamme handjes, bijna niet voor te stellen dat zoveel strijders zo’n tijd in die tunnels geleefd hebben! Aan het eind van de dag vliegen we terug naar Bangkok.

Bangkok

Als afsluiting van de reis hebben we nog twee nachten en twee volle dagen in Bangkok. Inmiddels ben ik hier al meerdere malen geweest, dus veel nieuws valt er niet te sightsee-en, maar het blijft  leuk om lekker door deze stad te slenteren en te genieten van het heerlijke Thaise eten. Op de eerste dag houd ik een photo diary bij die binnenkort online verschijnt. De tweede dag lijkt qua invulling veel op de eerste en ’s nachts vliegen we om 2 uur via Dubai terug naar Nederland.

Dit was in grote lijnen hoe onze 3 weekse reis eruit zag. Stay tuned voor meer artikelen over Dubai, Vietnam en Bangkok!

* = Hallo in het Vietnamees

Let's travel and see

12 Comments

1. Wat een mooi reis heb je gemaakt. En zo divers, het moderne Dubai tegenover het authentieke Vietnam. Ik kijk nu al uit naar al die mooie foto’s!

• Thanks Tivka, heb ook echt heel veel zin om over alle plekken te schrijven!

2. Hey, deze post had ik helemaal gemist! Wat een ontzettend mooie trip hebben jullie gemaakt zeg, Ik ben zo jaloers dat je zo kort geleden nog in Bangkok was en Pad Thai at! Vietnam staat ook nog erg hoog op mijn lijst, dus fijn om te horen dat het zo ontzettend mooi is geweest! Ik ben benieuwd naar alle foto’s :)

• Oooooh die Pad Thai! Wij hadden écht zo’n perfecte bij ons hostel (Suk11), dat we de dag erna er weer mee geluncht hadden, al wassie toen net iets minder lekker. Is dus ergens ook gewoon een beetje mazzel hebben denk ik!